بهدلیل رشد و گسترش بسیار سریع کسب و کارها، ما هر روزه با کلمات و اصطلاحات جدیدی رو به رو میشویم که باید خود را با آن هماهنگ کنیم. به طور مثال حتما تا الان عبارت باشگاه مشتریان به گوش شما خورده است. یا برایتان سوال پیش آمده است که باشگاه مشتریان چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و چگونه به رشد کسب و کار اینترنتی ما کمک میکند.
حفظ و نگهداری مشتریان یکی از اصول اصلی کسب و کار است. در دنیای تجارت حفظ مشتریان فعلی و تبدیل آنها به مشتری وفادار، برای شما علاوه بر سود، به نوعی یک بازاریابی است. همان کاری که خیلی از ما انجام میدهیم و اگر از برند یا فروشگاهی راضی باشیم، آن را به دوستان و آشنایانمان معرفی میکنیم.
به منظور مشتری مداری در دنیای کسب و کار حضوری و خصوصا آنلاین، مفهوم باشگاه مشتریان به وجود آمد. ردپیامک در این مقاله به بحث پیرامون مزایا و معایب این روش نگهداشت مشتری در کسب و کار اینترنتی میپردازیم.
باشگاه مشتریان چیست؟
باشگاه مشتریان جایی است برای مشتریان وفادار، که به آنها پاداش و امتیاز در خرید ارائه میشود تا برای خرید بیشتر تشویق شوند. هدف اصلی این باشگاه تبدیل کردن مشتریان فعلی به مشتریان وفادار و دائمی است. و انرژی لازم برای این تبدیل از اعطای کد تخفیف، بن خرید و تبریکهای مناسبتی تأمین میشود.
قانون باشگاه مشتریان این است که اگر یک مشتری وفادار از محصولات یا خدمات یک کسب و کار بیشتر استفاده میکند، باید سهم بیشتری از امتیازات ارائه شده توسط تجارت را داشته باشد. و اینکار باید به نحوی انجام شود که به عنوان یک مزیت رقابتی باشد و رقبایتان نتوانند به سادگی مشتریان وفادارتان را به سمت خود بکشند.
مزایای باشگاه مشتریان:
همانطور که گفتیم هدف اصلی باشگاه مشتریان بازگشت مشتری و خرید مجدد است. برندها با در اختیار گذاشتن مواردی چون کد های تخفیف، پیام تشکر، تبریک تولد و غیره با مخاطبانشان در تعامل میمانند. در واقعیت وفاداری زمانی شکل میگیرد که مشتری حامی و طرفدار یک کسب و کاری باشد، به آن اعتماد کند و خرید مجدد انجام دهد. علاوه بر این، باشگاه مشتریان مزایای بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه چند مورد را با هم بررسی میکنیم.
بانک اطلاعاتی:
با ثبت نام هر مشتری در باشگاه مشتریان، اطلاعات شخصیشان در پایگاههای داده ذخیره میشود. این اطلاعات میتواند امکان بر قراری ارتباط بیشتر با مشتری را برای شما فراهم کند. و هم دید دقیقی از رفتار های مشتریان بدست میآورید که میتوانید بر اساس آن استراتژی کسب و کارتان را بروز کنید.
کاهش مشتریان کم سودده:
یکی دیگر از قابلیتهای نرم افزارهای باشگاه مشتریان توانایی دسته بندی مراجعین شما است. از این طریق کسانی که سود زیادی به شما میرسانند از کسانی که سود آنچنانی برای کسب و کار شما ندارند از هم تفکیک میشوند. این باعث میشود که وقت و انرژی بیشتر صرف مشتریانی شود که سود بالاتری را به مجموعه سرازیر میکنند.
ماندگاری در ذهن مشتری با ایجاد باشگاه مشتریان:
مواردی که تا اینجا گفته شد به شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کمک میکند تا بهتر در ذهن مخاطبانتان بمانید. که به مرور منجر به ایجاد حس اعتماد و در ادامه بازارایابی دهان به دهان میشود. دقت کنید که کیفیت خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید به شدت بر روی اعتبار شما تأثیر گذار است و باعث میشود که شما همیشه اولین انتخاب مشتریان برای خرید باشد.
معایب باشگاه مشتریان:
در رابطه با مزایا صحبت شد و الان میرسیم به معایب باشگاه مشتریان. شاید با خود بگوئید مگر عیبی هم وجود دارد در این روش که جواب بله است. بسیاری از مشتریان اصلا از خدمات باشگاه مشتریان شما راضی نیستند و از طرف دیگر صاحبان کسب و کار هم به درستی کار با این سرویس اینترنتی را بلد نیستند.
یکی از معایب که باید به آن اشاره کرد این است که باشگاه مشتریان به درستی نمیتواند رفتار مشتری را تشخیص دهد. به زبان سادهتر نرخ خرید مشتری نمیتواند مشخص کند که آیا آن فرد دائما خرید میکند، به این محصولات نیاز دارد یا اصلا فقط بهخاطر مزایای ارئه شده در باشگاه مشتریان به سراغ شما آمده است. در ادامه دو مورد از معایب این روش تعامل با مشتری را علاوه بر موردی که ذکر شد را با هم بررسی میکنیم.
تخفیف همیشه تأثیر مثبت نمیگذارد:
اگر تخفیفها و بنهایی که میدهید اصولی نباشد به کسب و کار شما آسیب جدی میزند. درست است که باعث جذب بیشتر مشتری میشود اما بیرویه بودن آن قطعا به شما ضرر مالی میرساند. پس برای جلوگیری از این اتفاق باید یک استراتژی دقیق را در دستور کار خود قرار دهید.
ریزش مشتری:
یکی از موضوعاتی که باید به آن دقت شود مراقبت از ریزش مشتریان است. تعداد زیادی از کسب و کارها با کپی برداری از شیوههای تبلیغاتی اینترنتی و جذب مشتری در تلاش اند از رقبایشان جلو بزنند ولی اینکار میتواند در بیشتر مواقع آزاردهنده باشد و در کنار ارائه محصولات بی کیفیت قطعا باعث ریزش مشتری میشود..
باشگاه مشتریان و ردپیامک:
اگر به دنبال استفاده از باشگاه مشتریان هستید میتوانید از بازاریابی پیامکی کمک بگیرید و از خبرنامه پیامکی استفاده کنید. شماره مشتریان را میتوانید در قسمت دفترچه پنل پیامکی ردپیامک ثبت کنید. آن ها را دسته بندی کنید و در موقعیت مناسب به آنها پیامک ارسال کنید. حتما یادتان باشد که یک راه خروج از خبرنامه نیز فراهم کنید برای مخاطبانتان. به طور مثال در صورت ارسال عدد 1 از لیست خبرنامه خارج شوند.
در صورت استفاده از سامانه ردپیامک پیامها به شکلی آزاردهنده و پشت هم ارسال نمیشوند و بحثهای تخفیف و کوپنها نیز از روی برنامه دقیق اجرا میشوند. که باعث میشود معایبی که در بالا ذکر شد از بین بروند.
دریافت پنل پیامکی ردپیامک:
باشگاه مشتریان اگر بدرستی از اصول بازاریابی تبعیت کند میتواند یک سکوی پرتاب برای کسب و کار اینترنتی شما باشد و به نتایج قابل قبولی منتج شود که در این راه پنل ردپیامک میتواند مانند یک ابزار قوی در دستان شما باشد.
برای آموزش انواع روشهای جذب مشتری برای کسب و کار خود کافی است به صفحهی آپارات ردپیامک سری بزنید.