بازاریابی پنهان چیست؟

بازازیابی پنهان چیست؟

فهرست مطالب

با پیشرفته شدن تبلیغات در سال­ های اخیر در بعضی مواقع شما حتی نمی ­دانید که چگونه به یک برند خاص علاقه ­مند شدید یا حتی چرا یک کالایی را خریده ­اید. یکی از دلایل این است که بازاریابان تمرکز زیادی را بر روی تاثیرگذاری بر روی ناخودآگاه افراد کرده ­اند. ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی بازاریابی پنهان بپردازیم.

 

 

بازاریابی پنهان چیست؟

 

اغلب روش ­های تبلیغاتی بازاریابان به صورت مستقیم است به این صورت که یک تبلیغ به شما نمایش داده می­شود و شما از وجود آن کالا یا خدمات آگاه می­شوید و اطلاعات بدست می­آورید، حال امکان دارد که مشتری بالقوه به مشتری بالفعل تبدیل شود یا خیر.

در بازاریابی پنهان بر عکس تبلیغات مستقیم که بر خودآگاه تمرکز دارد، پیام برند به ناخودآگاه منتقل می­شود بدون اینکه شما متوجه شوید و حتی بدانید تبلیغی در حال انجام است. پیام­ها بدین صورت از مرزهای تصمیمات خودآگاه ما فراتر می­روند و بر روی رفتار ما اثر می­گذارند. این پیام­ها به شکلی ظریف ارائه می­شوند، به طور مثال پخش یک موسیقی آرام یا یک رایحه بسیار ملایم در یک فروشگاه.

 

 

داستان به وجود آمدن تبلیغات پنهان

 

 

این داستان به 60 سال قبل بر می­ گردد که آقای جیمز ویکاری، روانشناس و متخصص بازاریابی برای اولین بار درباره آن صحبت کرد. ایشان گفتند که آزمایشی انجام داده­ اند که ثابت می­کند برندها می­توانند در تمامی کمپین ­های تبلیغاتی مثل ارسال پیامک انبوه از طریق پیام­ های پنهان، ذهن و رفتار مردم را کنترل کنند از آن جایی که مخاطبین در برابر آن پیام اراده­ ای ندارند ،پیام به راحتی در ضمیر ناخودآگاه آنان ثبت می­ شود. این آزمایش بدین صورت بود که در یک فریم از هر ثانیه یک فیلم پیامی با مضمون “گرسنه ای؟ پاپ کورن بخرید و کوکاکولا بنوشید” را قرار داد و آن را در سینما پخش کرد به گونه ­ای که تماشاگران از وجود آن پیام خبر نداشتند و آن را نمی دیدند.

آزمایش بازاریابی پنهان جیمز ویکاری
آزمایش بازاریابی پنهان جیمز ویکاری

در واقع ذهن خودآگاه نمی ­تواند این پیام را درک کند ولی تمامی این فریم ­ها در ناخودآگاه ثبت می­ شود. جیمز ادعا کرد که در بین 45 هزار نفری که مورد مطالعه قرار گرفتن و این پیام برایشان ارائه شد، میزان فروش پاپ کورن 18.1 درصد و کوکاکولا 57 درصد افزایش یافت. پس از انتشار این نتایج موجی از استرس و اضطراب مردم را فرا گرفت چرا که نگران کنترل ذهنشان توسط برندها بودند.

 

 

انواع روش­های بازاریابی پنهان (ضمیر ناخودآگاه)

 

روش­ های زیادی برای انقال پیام­های پنهان وجود دارد؛ از صحبت ­های جعلی درباره برند یا محصول یا همکاری با افراد سرشناس و مشهور گرفته تا قرار دادن آن در لوگوها، پوستر و حتی کارت های ویزیت دیجیتال که در این قسمت به صورت جزئی هر کدام را بررسی می­کنیم.

  1. استفاده از سلبریتی­ ها

سلبریتی ­هایی که یک برند بخصوص را استفاده می­کنند در واقع به طور غیرمستقیم آن برند را تبلیغ می­ کنند. به گونه ­ای که حتی نیازی به صحبت این افراد درباره محصول وجود ندارد. محبوبیت این افراد است که باعث می ­شود افراد ناخودآگاه تمایل به خرید و مصرف این محصولات پیدا کنند.

 

  1. اینفلوئنسر­ها

این افراد در شبکه­ های اجتماعی نظیر اینستاگرام و یوتوب در مورد تجربیات و کارهای  روزمره خود صحبت می­ کنند و اینطور به نظر می آید که هیچ تبلیغاتی در کار نیست، در حالی که پیام­ های مخفی زیادی درمعرض دید مخاطب قرار گرفته و ضمیر ناخودآگاه هم در حال تحلیل و ثبت آن است. به طور مثال لوگوی یک برند در پس زمینه ویدیو.

 

  1. جنجال­ های ساختگی

یکی دیگر از راه­ های بازاریابی ایجاد شایعات و بحث­ های جنجالی درباره یک برند است که باعث ایجاد بحث و جدل در شبکه­ های اجتماعی می ­شود. در نهایت این برند است که توسط افراد بیشتری شناخته می­شود.

 

  1. تبلیغات و لوگو، راهی برای انتقال احساس به مخاطب

از این طریق می ­توان به سادگی یک داستان و احساس را به مشتری منتقل کرد. به طور مثال لوگوی آدیداس که نشان­ دهنده چالش­ ها و موانع بر سر راه ورزشکاران است، یک نوع بازاریابی پنهان یا بازاریابی زیر حسی است.

 

  1. استفاده از برندها در فیلم و سریال­ها

شاید بیننده در تبلیغات پنهان یک فیلم را نتواند تشخیص بدهد، اما بسیار رایج است. به طور مثال در یک فیلم اعضای خانواده دور هم نشستن قهوه میخورند، اما در واقع داخل یک شعبه استارباکس نشستند.

 

بازاریابی پنهان از طریق پنل پیامکی هوشمند رِدپیامک

در این مطلب درباره بازاریابی پنهان صحبت شد و اینکه چگونه می ­توان برند خود را مخفیانه تبلیغ کرد. علاوه بر موارد بالا می­شود از پنل پیامکی رِدپیامک در این زمینه استفاده کرد. به این صورت که لازم نیست حتما در متن پیام به محصول یا برند خود اشاره کرد. بلکه می توان موضوعی جذاب را برای مخاطبان هدف ارسال کرد و از آن­ها خواسته شود که به طور مثال به لینکی رفته و ویدیویی را ببینند و در آن ویدیو پیام برند و محصول قرارداده شود. در ضمن شما می توانید با استفاده از خطوط اختصاصی که سامانه پیامکی رِد در اختیارتون قرار می دهد ، با خطی با مالکیت خود ارسال پیام داشته باشید .

 

 

ممنون از توجه شما، بسیار خوشحال می­شویم که در بخش نظرات سوالات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

پیج اینستاگرام رِد پیامک

 

 

همچنین شاید دوست داشته باشید!

پنل پیامکی رد
پنل پیامکی چیست؟

پنل پیامکی یک نرم‌افزار تحت وب است که به شما امکان ارسال پیامک تبلیغاتی را به صورت تکی و انبوه می دهد. این سامانه امکانات

نظرات کاربران
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *